In januari 2016 startte ik binnen het Jaarbeurs IT Media cluster op het domein arbeidsmarkt. De centrale vraag was toen en is nog steeds: hoe kunnen wij onze klanten helpen om geschikte nieuwe IT collega’s te vinden? Wij bereiken via een uitgebreid portfolio (live, online en via print) het overgrote deel van IT professionals en IT decision makers in Nederland. Hoe kunnen we met dit prachtige bereik een zo effectief mogelijk distributiekanaal zijn voor de arbeidsmarktcampagnes van onze klanten? Dit is waar ik mij dagelijks mee bezig houd. In deze blog deel ik graag mijn visie op dit onderwerp.
Ooit oriënteerden IT professionals zich op een nieuwe carrière door zelf naar interessante vacatures te zoeken. Vakbladen stonden er vol mee. De supersnelle vooruitgang in technologie en daarmee de vraag naar ervaren goedgeschoolde IT’ers is echter door het plafond geschoten. Iedereen vist momenteel in dezelfde vijver naar dat ‘schaap met vijf poten’. Vandaag de dag is het dan ook een kandidatenmarkt en zijn de rollen omgedraaid: een getalenteerde IT’er zoekt doorgaans niet naar een baan, maar wordt gevonden en is zo onder de pannen.
Feit blijft, als ik de onderzoeken hierover mag geloven, dat ongeveer 33% van de IT professionals in Nederland jaarlijks van baan wisselt. Een hele grote groep die je als potentiële werkgever graag wilt bereiken, maar hoe doe je dat op een impactvolle manier tussen al het geweld van je concurrenten? Je zult in mijn ogen er alles aan moeten doen om een onderscheidend en aantrekkelijk werkgeversmerk te bouwen. Wat is nu werkelijk jullie ‘talk of the talent’; waarom is werken bij jullie nu zo gaaf? Laten zien aan wat voor innovatieve, technologische en uitdagende projecten je werkt en wie de mensen zijn die dat doen, maakt het verschil. Juist als de arbeidsmarkt krap is, is het essentieel dat je hier structureel aandacht aan blijft besteden.
Wereldberoemd willen worden is in mijn ogen het doel van iedere arbeidsmarktcommunicatiestrategie. En hoe groot jouw wereld is, wordt bepaald door jouw budget. Mijn ervaring is dat je dit doel niet bereikt met ‘losse flodders’. Het bouwen van een employer brand is helaas geen ‘quick fix’. Het is een langetermijninvestering en er is geen kant-en-klare oplossing. Wanneer je structureel iets wilt veranderen, zal je daar structureel aandacht aan moeten besteden.
Wil je weten hoe wij jouw organisatie kunnen helpen om wereldberoemd te worden? Download de mediakit of bel me gerust om hierover van gedachten te wisselen.
Thomas van Gelder
+31 (0) 6 10 38 39 04
thomas.van.gelder@jaarbeurs.nl
Alleen zo moet het dan weer niet…