BLOG – Het getrouwde leven van online & offline marketing

online offline marketing

online offline marketingMarketing is essentieel om business te kunnen doen. Het is de sleutel tot succes in elke branche. In tegenstelling tot een aantal jaar geleden is online marketing is niet meer weg te denken uit de huidige marketingwereld. Alleen wat doe je dan met offline marketing? Hoe weet je als bedrijf nou echt wat het beste werkt? Mijn stelling is dat het één niet in de plaats is gekomen van het ander, maar dat online en offline marketing – mits goed uitgevoerd – elkaar juist enorm kunnen versterken.

Doordat online marketing een laagdrempelige manier is om een grote groep te bereiken, gebruiken marketeers dit steeds meer om hun doelgroep te benaderen. Maar is alléén online marketing toepassen wel zo effectief? Bereik je dan wel jouw specifieke doelgroep? En als je dan kijkt naar offline marketing.. mee doen aan een beurs of congres klinkt heel makkelijk, want de markt loopt daar toch al. Maar hoeveel van deze bezoekers spreek je nou echt?

Veel marketeers onderschatten de kracht van het inzetten van meerdere kanalen op hetzelfde moment. Wanneer je online en offline marketing op zichzelf inzet, is de boodschap veel minder krachtig. Want wie loop je dan allemaal wel niet mis? Natuurlijk betekent dit niet dat je dan maar overal geld aan moet uitgeven, maar door de juiste combinaties te zoeken in zowel soorten uitingen als kanalen kunnen offline en online marketing elkaar enorm versterken.

Eén van de meest gebruikte online marketing methodes die wij voorbij zien komen is leadgeneratie middels content marketing. Als we kijken naar offline dan wordt het meeste geld geïnvesteerd in beurzen. Maar hoe kan je deze twee het beste combineren?

Vaak bieden beursorganisatoren exposanten de mogelijkheid om een online profiel vorm te geven, content te uploaden en voorafgaand aan de beurs al leads te generen. De contacten die voorafgaand aan de beurs jouw content hebben gedownload, kun je meteen uitnodigen op jouw stand. Geef je een seminar op een beurs? Nodig dan deze mensen uit om ook naar jouw stand te komen. Heb je contacten op de beursvloer zelf gegenereerd? Benader ze dan na afloop van de beurs voor een gesprek of een ander evenement waar jouw organisatie aanwezig is. Óf visa versa..

Zoals de titel al aangeeft, online en offline marketing zijn net een getrouwd stel: ze vullen elkaar aan, versterken waar nodig en bereiken samen veel meer dan alleen.

Daphne van Dongen
Customer Success Manager